Egzamin
Egzamin państwowy na prawo jazdy dzieli się na dwie części, teoretyczną oraz praktyczną.
Część TEORETYCZNA
Przystępując do egzaminu teoretycznego należy okazać dowód osobisty, kartę pobytu lub paszport.
Egzaminator nie przeprowadzi egzaminu, jeżeli:
- nie może ustalić tożsamości osoby zgłaszającej się na egzamin,
- osoba egzaminowana:
- odmówiła poddania się badaniu w celu ustalenia zawartości alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu w jej organizmie (badanie przeprowadzone przez uprawnione służby),
- zaproponowała egzaminatorowi przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej w zamian za uzyskanie pozytywnego wyniku egzaminu,
- nie spełnia warunków wnikających z wpisanych w orzeczeniu lekarskim kodów ograniczeń w korzystaniu z uprawnień do kierowania pojazdami ze względu na stan zdrowia (np. brak okularów lub szkieł kontaktowych),
- nie jest możliwe potwierdzenie danych dotyczących instruktora, tłumacza przysięgłego, tłumacza języka migowego lub tłumacza systemu językowo-migowego mającego brać udział w części praktycznej egzaminu państwowego lub nie zgłosił się on na egzamin (w przypadku instruktora osoba egzaminowana może złożyć oświadczenie, że rezygnuje z jego udziału – wówczas egzamin może się odbyć),
- warunki atmosferyczne lub inne przyczyny uniemożliwiają przeprowadzenie egzaminów,
- stwierdził awarię urządzenia rejestrującego, uniemożliwiającą rejestrację przebiegu części praktycznej egzaminu państwowego lub jeżeli pojazd egzaminacyjny jest niesprawny i nie ma możliwości przeprowadzenia egzaminu sprawnym pojazdem.
Część teoretyczna egzaminu państwowego obejmuje:
- 20 pytań z wiedzy podstawowej, w tym:
- 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego – 3 punkty za każde pytanie na które zostanie prawidłowo udzielona odpowiedź,
- 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego – 2 punkty za każdą prawidłową odpowiedź,
- 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego – 1 punkt za każdą prawidłową odpowiedź,
- 12 pytań z wiedzy specjalistycznej w tym:
- 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego – 3 punkty za każdą prawidłową odpowiedź,
- 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego – 2 punkty za każdą prawidłową odpowiedź,
- 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego – 1 punkt za każdą prawidłową odpowiedź.
Każde pytanie zawiera jedną prawidłową odpowiedź!!!
Udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie polega na:
- odpowiedzi „TAK” lub „NIE” – w przypadku pytań z wiedzy podstawowej. Na przeczytanie treści pytania osoba egzaminowana ma 20 sekund, na czas na zapoznanie się z filmem, po czym na udzielenie odpowiedzi ma 15 sekund,
- wyborze z trzech odpowiedzi – A, B, C – jednej w przypadku pytań z wiedzy specjalistycznej. Na przeczytanie pytania i udzielenie odpowiedzi osoba egzaminowana ma 50 sekund.
Odpowiedzi można zmieniać do momentu zatwierdzenia udzielonej odpowiedzi lub do momentu upływu czasu przewidzianego na jej udzielenie.
Niewskazanie żadnej odpowiedzi jest równoznaczne z udzieleniem niewłaściwej odpowiedzi i otrzymaniem 0 punktów.
Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74, pozytywny wynik uzyskują osoby, które zdobędą co najmniej 68 punktów.
Pozytywny wynik z części teoretycznej jest ważny bezterminowo.
Czas trwania części teoretycznej egzaminu wynosi 25 minut.
Materiał wideo
Egzamin teoretyczny
Część PRAKTYCZNA
Przystępując do egzaminu praktycznego również należy okazać dowód osobisty, kartę pobytu lub paszport.
Część ta dzieli się na dwa główne działy:
- plac manewrowy,
- ruch drogowy.
Egzamin na placu manewrowym na kategorię B jest podzielony na 3 główne tematy, są to:
- przygotowanie się do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo,
- ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu oraz do tyłu,
- ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Podczas wykonywania pierwszego tematu, realizujemy dwa zadanie. Pierwsze polega na sprawdzeniu staniu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Osoba zdająca jest informowana przez egzaminatora o wylosowanym zestawie zadania. Zestawy te są losowane z dwóch puli, z każdej puli losowane jest jedno zadanie do zestawu:
Pula numer 1:
- poziom oleju w silniku,
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego
- obecność płynu w spryskiwaczach,
- działanie sygnału dźwiękowego
Pula numer 2:
- działanie świateł pozycyjnych/postojowych
- działanie świateł mijania
- działanie świateł drogowych
- działanie świateł hamowania „STOP”
- działanie świateł cofania
- działanie świateł kierunkowskazów
- działanie świateł awaryjnych
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
Następnie wykonujemy kolejne zadanie, czyli ustawienie fotela, lusterek, zagłówków, zapinanie pasów bezpieczeństwa, upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.
Kolejnym etapem jest realizacja kolejnego tematu egzaminu – ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu. W tym temacie oceniane są:
- uruchomienie silnika pojazdu
- włączenie odpowiednich świateł do jazdy w ruchu drogowym
- upewnienie się o możliwości jazdy: wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu
- płynne ruszenie
- jazda pasem ruchu do przodu oraz tyłu
- zatrzymanie pojazdu przed początkiem i końcem pasa ruchu
Ostatnim, trzecim tematem na placu manewrowym jest ruszanie do przodu z miejsca na wzniesieniu.
Zadaniem zdającego przy tym zadaniu jest zaprezentowanie manewru w taki sposób aby silnik nie zgasł a pojazd nie stoczył się do tyłu więcej niż 20 cm. Po pozytywnym zaliczeniu tego zadania, osoba zdająca egzamin przystępuje do kolejnego działu egzaminu praktycznego, czyli jazdy w ruchu drogowym, gdzie oceniane są:
- włączanie się do ruchu
- jazda drogami dwukierunkowymi
- jazda drogami jednokierunkowymi
- przejazd przez skrzyżowania:
- równorzędne (-trzy i czterowlotowe)
- oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu
- o ruchu kierowanym
- na których ruch odbywa się wokół wyspy
- wielopoziomowe
- zachowanie w rejonach przejść dla pieszych i wobec pieszych
- przejazd przez torowisko
- przejazd przez tunel
- przejazd obok przystanków
- wyprzedzanie, omijanie, wymijanie
- zmiana pasa ruchu
- zmiana kierunku jazdy w lewo
- zmiana kierunku jazdy w prawo
- zawracanie na skrzyżowaniu
- hamowanie do zatrzymania w wyznaczonym miejscu
- hamowanie awaryjne
- zachowanie wobec innych kierujących
- zachowanie w odniesieniu do znaków drogowych pionowych
- zachowanie w odniesieniu do znaków drogowych poziomych
- zachowanie w odniesieniu do sygnałów świetlnych / poleceń kierującego ruchem
- respektowanie zasad techniki kierowania
- dynamika jazdy
- dostosowanie prędkości do warunków w ruchu
- sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem
Materiały wideo
Egzamin praktyczny
Dane firmy
Ośrodek Szkolenia ŻBIK
"Mateusz Mazur"
Sichów Duży 103A,
28-236 Sichów Duży
NIP: 866 173 2359
Regon: 368 967 754
Numer OSK: 00392612